In deze blog wil ik iets meer over vertellen over mijn bijzondere tijd bij Luxury by Nature, mijn voormalige werkgever. Op Schaep en Burgh, het prachtige pand in 's-Graveland waar LBN gevestigd was, hadden we 11 stijlkamers geheel ingericht volgens de visie van eigenaar en ontwerper Edwin Huisman.
Vanaf augustus '21 tot en met augustus '23 heb ik hier met veel plezier gewerkt, tot op de dag van vandaag, als ik advies geef bij LAB Colour the World in Bussum, spreek ik regelmatig oud LBN klanten die beginnen over het prachtige pand met de prachtige inrichting. We hadden "op Schaep" de beschikking over het hele pand, dus kelder/ souterrain, de begane grond, 1e etage en de 2de verdieping. De begane grond en de 1e etage waren toegankelijk voor klanten, de kelder werd gebruikt voor magazijn voorraad, bestellingen, de verfmengmachine van Little Green, het webshopstation en de kantine. Op de bovenste verdieping had Edwin een kantoor, er was een vergaderruimte, een kussenkamer en een gedeelte voor de kerstversieringen. Tevens was de communicatie afdeling, en de administratie hier werkzaam. Het showroom gedeelte op de begane grond en de 1e etage was indrukwekkend, de kamers waren wel 4 meter hoog, allen rijkelijk gestoffeerd en er waren totaal zo'n 60 muren behangen.
Bij binnenkomst, in de ontvangstruimte hing het enorme paneelbehang van Papiers de Paris, om precies te zijn het Marine Au Soleil Couchant behang, een panoramisch behang van 4 bij 3 van een bestaand schilderij van Joseph Vernet. Grappig detail is dat bezoekers regelmatig dachten dit het orgineel was maar het origineel is in het Louvre te bewonderen... toch een compliment.. Andere blikvanger in de entree was de enorme kroonluchter Melting XXL van Peter Adam, de Ikat gordijnen van Thibaut bij de imposante deur, aan de andere zijde van de entree 2 passepartout panelen ook van Papiers de Paris dit maal met de Panneaux Paysagers in het Musee Condee, wat in Chateau Chantilly te bewonderen is. Verder was de entree aangekleed met fauteuils in Mulberry en Jim Thompson bekleding en er hingen Torch lampen van Pieter Adam. Met zo'n entree waar ik nog zoveel niet heb benoemd, was de LBN tone of voice loud and clear...
Het neusje van de zalm op interieurgebied, welke van de 11 stijlkamers of ruimtes je ook inliep. Boven op de eerste verdieping hadden we naast een aantal stijlkamers, de indrukwekkende stoffenkamers met alle exclusieve merken en de behangkamers. Ik wil nog wel even inzoomen op het behang: In een van de slaapkamers een wandpaneel van het exclusieve Iksel behang uit Parijs van de Japanese Cranes, gecombineerd op de muur er tegenover met behang van Tissage Mahieu en in de volgende slaapkamer het Iksel Wisteria behang gecombineerd met een muur van DWC, op de overloop behang van Moooi, Pierre Frey, Dedar behang, maar ook Elitis, Cole & Son en Coordonne. Een kamer was helemaal , print op print Mind the Gap, tot de lampenkappen aan toe.
Beneden hadden we ook het roze Garzas behang van Coordonné in de gang naar de voorkamer met een prachtig gordijn ernaast van Zimmer en Rohde, het Nuages behang van Pierre Frey in de tuinkamer, waar de muren 5 meter hoog waren met de Etamine gordijnen. In de kamer met de openhaard en naturel style, hadden we Thibaut Fine Sisal behang behang. De servieskamers waren met Arte, Elitis, Pierre Frey en Mind the Gap behang bekleed. Met 60 muren kwam alleen al voor al het behang te zien, ogen tekort.
Dan de gordijnen, uiteraard alleen maar van designerstoffen, in alle denkbare technieken, soms met opvallende passementen. Vaak verrassende combinaties, zoals een Dedar satijnstreep als voering op een gordijn met brokaat en borduursels. Sowieso werden alle gordijnen bij LBN gevoerd en allen vielen rijkelijk op de vloer. De gordijnen van Etamine in de tuinkamer, de zijden taffetas gordijnen van Dedar in de gele stoffenkamer, Roman Blinds in stof van Luke Edward Hall (Rubelli) in de inloopkast, Manuel Canovas, Harlequin, Nobilis, alle merken werden vertegenwoordigd. Door het hele pand, in iedere kamer lagen vloerkleden van oa Ebru, Elitis, BIC, Cunera en William Yoeward.
Nog zo'n een enorme blikvanger was de kroonluchter in de Marie Martin shop in shop ruimte in het verlengde van de entree. In de servieskamer hing een kroonluchter van Jonathan Adler, er hingen lampen van Stout, van VIP & Friends, Stout Fines de Claires, de bel Aires in de behangkamer, en de Castle Fusion lamp. Ik heb nog 100 duizend dingen niet benoemd, maar een ding is zeker; het was werkelijk, onwerkelijk misschien wel on-Nederlands mooi. Iedere kamer weer een prachtig samenspel van alle mogelijkheden van materialen, meubels en accessoires. Terugkijkend op mijn periode bij LBN kan ik concluderen dat waar ik ook kom, dit van LBN niveau, met zoveel designerlabels onder een dak, dat is ongeëvenaard.
Helaas is Luxury By Nature in november '23 gestopt en is het behanggedeelte, zowel de collectieboeken als de webshop, overgenomen door Vestingh Bussum. Sinds maart '24 werk ik hier op freelance basis als kleur en behangadviseur. Zelf ben ik nu eigenaar van www.desinteriors.nl voor interieur- , kleur- en materiaaladvies. Mijn oud LBN collega Monique Atmo is nu eigenaar van www.luxuryprojects.nl , in haar beeldige ontwerpstudio in Naarden werkt zij op afspraak aan mooie projecten zoals bij LBN. Naast alle eerder genoemde behangmerken heeft zij ook toegang tot de meest exclusieve merken zoals Papiers de Paris en Iksel maar ook de alle stoffen merken collectie, de vloerkledencollectie en de verlichtingsmerken.
x Elles, des interiors













Reactie plaatsen
Reacties